Waarom vroege schooltijden slecht zijn voor tieners
- GoudenToekomst
- 1 jul
- 2 minuten om te lezen
[Deze post is geïnspireerd door het boek 'Why We Sleep' van Matthew Walker]

Vroege schooltijden: een grote frustratie
In het laatste deel van zijn boek gaat Matthew Walker in op een frustratie rondom het slaappatroon van kinderen en tieners. Dit betreft het feit dat kinderen en tieners als gevolg van vroege schooltijden over het algemeen gedwongen worden om extreem vroeg op te staan.
Veel kinderen en tieners moeten doordeweeks opstaan voor 7:00 uur en dit vervolgens een heel schooljaar volhouden. Volgens Matthew Walker is dit totaal onverantwoord.
De biologische klok van tieners
Het is belangrijk om je te realiseren dat bijvoorbeeld 6:30 uur voor een tiener niet hetzelfde is als voor een volwassene. De biologische klok van tieners loopt op een ‘later schema’, waardoor 6:30 uur voor tieners een stuk vroeger voelt dan voor volwassenen.
Het volgende artikel geeft zelfs aan dat die verschuiving van de biologische klok in de puberteit wel één tot twee uur kan bedragen (https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/healthyliving/teenagers-and-sleep).
Symptomen van REM-slaapgebrek
Verder beschrijft Matthew Walker in zijn boek de uitkomsten van een bizar onderzoek die het belang van REM-slaap duidelijk maken. In dit onderzoek werd de hoeveelheid NREM-slaap bij deelnemers grotendeels hetzelfde gehouden, maar de hoeveelheid REM-slaap werd sterk beperkt.
Op dag drie begonnen deelnemers tekenen van een psychose te vertonen. De deelnemers waren angstig, humeurig en ze begonnen te hallucineren. Ze begonnen dingen te zien en horen die er niet waren.
Daarnaast werden de deelnemers paranoïde. Sommige deelnemers begonnen te geloven dat de onderzoekers een soort kwaadaardig experiment aan het uitvoeren waren waarbij de deelnemers vergiftigd zouden worden. Anderen geloofden dat de onderzoekers geheime agenten waren.
REM-slaap is cruciaal voor rationeel denken
Volgens Matthew Walker is de conclusie van dit onderzoek dat voldoende REM-slaap een vereiste is om rationeel te kunnen denken. Je kan je voorstellen dat rationeel denken voor kinderen en tieners op school vrij essentieel is.
Waarom vroege schooltijden juist REM-slaap afpakken
Matthew Walker legt uit dat door kinderen en tieners vroeg op te laten staan, vooral de hoeveelheid REM-slaap beperkt wordt. REM-slaap doet zich met name voor in de laatste fase van slaap (https://www.sleepfoundation.org/stages-of-sleep/rem-sleep).
Beperkingen van het onderzoek
Het onderzoek dat Matthew Walker beschrijft is echter wel lang geleden uitgevoerd, een dergelijk experiment is tegenwoordig naar alle waarschijnlijkheid niet meer ethisch verantwoord. Daarom is het lastig om de precieze effecten van een tekort aan REM-slaap te onderbouwen met onderzoek.
Succesvolle voorbeelden van latere schooltijden
In zijn boek vertelt Matthew Walker dat veel scholen in de Verenigde Staten ervoor hebben gekozen om de schooldag later te laten beginnen en dat dit ertoe heeft geleid dat scholieren betere cijfers halen.
Hij licht toe dat prestaties gedurende de hele dag verbeterden, maar dat de grootste vooruitgang qua prestaties zich voordeed in de ochtendklassen. Het volgende artikel licht wel toe dat er nog tegenstrijdigheden in de literatuur bestaan wat betreft hoe groot de positieve effecten zijn (https://www.nea.org/nea-today/all-news-articles/later-school-start-times-more-popular-what-are-drawbacks).
GoudenToekomst Community
Vond je dit een interessante post? Dan is mijn gratis Telegram-groep of Discord-server misschien iets voor jou! Hier deel ik dagelijks content met betrekking tot investeren, mindset en financiën. Klik hier om een kijkje te nemen!
Opmerkingen