top of page

Hoe empathisch luisteren je relaties kan versterken

  • Foto van schrijver: GoudenToekomst
    GoudenToekomst
  • 21 sep 2024
  • 4 minuten om te lezen

Bijgewerkt op: 1 okt 2024

[Deze post is geĆÆnspireerd door het boek 'The 7 Habits of Highly Effective People' van Stephen R. Covey]


kring met mensen op de grond


Een waardevolle les die Stephen R. Covey in zijn boek deelt, is dat het belangrijk is om eerst te proberen iemand te begrijpen, voor je probeert om begrepen te worden.Ā 


In het ziekenhuis zou je waarschijnlijk niet blij zijn als je dokter eerst iets voorschrijft en daarna pas begint met de diagnose. De diagnose hoort uiteraard eerst en op basis van die diagnose schrijft een dokter mogelijk iets voor.


Op het gebied van communicatie proberen we vaak wel om eerst iets voor te schrijven en vervolgens pas te diagnosticeren. Als iemand bijvoorbeeld naar ons toekomt met een probleem, proberen we snel met goed advies voor de dag te komen.


We vergeten dan vaak om eerst te diagnosticeren; om eerst het probleem die deze persoon heeft echt goed te begrijpen. Nogmaals, probeer eerst te begrijpen, daarna begrepen te worden.


In dit artikel staat communicatie centraal en het is belangrijk om je te realiseren dat goed kunnen communiceren voor iedereen belangrijk is. Stephen R. Covey noemt dit in zijn boek zelfs de belangrijkste vaardigheid in je leven.


Veel van de tijd die we niet slapend doorbrengen, zijn we namelijk aan het communiceren. Op school leren we van jongs af aan enorm veel met betrekking tot lezen, schrijven en praten.


Op deze gebieden ontwikkelen de meeste mensen zich dan ook goed. Voor de meesten ligt het probleem bij goed luisteren, dit is namelijk waar we het minste in getraind worden.


Luisteren speelt een grote rol in het effectief communiceren met anderen. Als je impact wilt hebben op mensen, zal je die mensen eerst moeten begrijpen. Goede communicatie begint dus bij goed luisteren.


Als je je er in een gesprek eerst op richt dat iemand anders jou begrijpt, zal diegene je advies waarschijnlijk niet ter harte nemen. Als je echter eerst je best doet om deze persoon volledig te begrijpen, is de kans groot dat deze persoon goed oplet als je advies geeft.


Het vereist een hele andere aanpak als je je erop wilt richten om iemand eerst te begrijpen. Meestal zijn we hier namelijk totaal niet mee bezig. Als iemand anders praat, bereiden we ons voor op wat we zelf gaan zeggen.


Wat de ander zegt, plaatsen we daarom vaak in ons eigen perspectief; in ons eigen wereldbeeld. ā€œOh, ik weet precies hoe je je voeltā€ is hier een goed voorbeeld van. Mensen proberen eerst te reageren en het begrijpen komt later wel.


Je ziet dit principe ook goed terug op de beurs. Als bij mensen een aandeel in hun portfolio hard daalt, zien ze dit als een koopkans. Hier zie je ook weer, de eerste neiging is om snel te reageren.


Echter, als je de reden van de daling niet weet, is het geen koopkans. Pas op het moment dat je de reden hebt geĆÆdentificeerd en beoordeeld, kan het mogelijk een koopkans zijn.Ā 


Nu weer terug naar de communicatie met anderen. Als iemand anders praat, luisteren we doorgaans op één van de volgende manieren. Als eerste is het mogelijk dat je niet echt luistert. Je bent dan ergens anders met je gedachten en doet mogelijk alsof je wel luistert. 


Het is ook mogelijk dat je selectief luistert, je filtert dan bepaalde delen eruit en luistert alleen naar een deel van wat de ander zegt. Als laatste is het mogelijk dat je actief luistert, je focust je energie dan echt op wat de ander zegt.


Ondanks dat dit laatste misschien al heel wat lijkt, gaat de hoogste vorm van luisteren volgens Stephen R. Covey nog een stap verder. Deze vorm van luisteren voeren mensen over het algemeen zelden uit.


Stephen R. Covey noemt dit empathisch luisteren; luisteren met het doel om de ander te begrijpen. Als je empathisch luistert, plaats je wat de ander zegt niet in je eigen perspectief.


Je probeert de wereld dan juist vanuit het perspectief van de ander te zien. Je hoeft het hiervoor niet eens te zijn met de ander, jij bekijkt de wereld immers mogelijk door een hele andere bril.


Empathisch luisteren gaat er echter om dat je echt probeert om je in de ander te verplaatsen. Door dit regelmatig te doen, bouw je aan een betere relatie met iemand.


Als iemand het gevoel krijgt dat je hem of haar echt probeert te begrijpen (en niet bijvoorbeeld aanvallend reageert omdat deze persoon een andere mening heeft dan jijzelf), dan zal diegene een sterke connectie met je voelen.


Begrepen en gewaardeerd worden zijn hele belangrijke menselijke behoeftes. Dit is precies wat je iemand geeft door empathisch naar hem of haar te luisteren.


Ik wil je dan ook uitdagen om vandaag eens te proberen empathisch te luisteren in een gesprek wat je met iemand hebt. Bereid je niet voor op wat je wilt zeggen terwijl de ander praat, maar probeer de ander echt te begrijpen.


Als je dit doet zal je waarschijnlijk merken dat de woorden vanzelf komen, dat hier helemaal geen voorbereiding voor nodig was. Als je iemand echt begrijpt, verloopt een gesprek vaak een stuk natuurlijker.

Vond je dit een interessante post? Dan is mijn gratis Telegram-groep of Discord-server misschien iets voor jou! Hier deel ik dagelijks content met betrekking tot investeren, mindset en financiën. Klik hier om een kijkje te nemen!

Comentarios


bottom of page