Diversificatie: 5 soorten aandelen voor slim beleggen
- GoudenToekomst
- 1 feb
- 3 minuten om te lezen
[Deze post is geïnspireerd door het boek 'Aandelen selecteren als een Pro' van Rowan Nijboer]

In het vorige bericht heb ik een aantal manieren besproken waarop je diversificatie aan kan brengen binnen je aandelenportfolio. Spreiding op basis van het type bedrijf heb ik in dat bericht nog niet besproken.
Het is mogelijk om bewust verschillende types bedrijven te selecteren binnen je aandelenportfolio. In dit bericht zal ik een aantal types bedrijven toelichten die Rowan bespreekt in zijn boek.
1 – Langzame groeiers. Dit zijn bedrijven die de omzet langzaam laten groeien, denk aan een omzetgroei van maximaal 3 procent per jaar. Een voorbeeld hiervan is Procter & Gamble, dit bedrijf liet de omzet de afgelopen 10 jaar groeien met een CAGR van 1.2%.
Rowan raadt aan om langzame groeiers te verkopen als de koers 30-50% stijgt binnen twee jaar. De waardering van langzame groeiers fluctueert vaak best fors en met deze methode kun je hier mogelijk van profiteren.
2 – Gemiddelde groeiers. Dit zijn bedrijven die de omzet harder laten groeien ten opzichte van de langzame groeiers. Je kan hierbij denken aan een omzetgroei van zo’n 5 tot 10 procent per jaar.
Wat betreft het verkopen geeft Rowan een vergelijkbaar advies als bij de langzame groeiers. Als de waardering fors is opgelopen en/of de koers zo’n 50% is gestegen, kan het verstandig zijn om te verkopen.
Persoonlijk wijk ik wat betreft mijn eigen strategie af van dit advies. Ik hou de waardering van de bedrijven in mijn portfolio wel in de gaten, maar verkoop zelden als deze fors oploopt.
Ik ben er meer fan van om het bedrijf in de gaten te houden en te verkopen als bijvoorbeeld het management beslissingen neemt die me niet aanstaan, onafhankelijk van de waardering op dat moment.
3 – Snelle groeiers. Dit zijn bedrijven die de omzet met meer dan 15% per jaar laten groeien. Volgens Rowan is dit het type bedrijf wat je simpelweg vast wilt blijven houden, zo lang zo’n bedrijf in de toekomst ook nog in staat is om hard te groeien.
Meta is een duidelijk voorbeeld van een snelle groeier. De afgelopen 10 jaar groeide de omzet met een CAGR van 32.9%. Het aandeel heeft het de afgelopen 10 jaar dan ook extreem goed gedaan.
4 – Cyclische bedrijven. Dit zijn bedrijven waarbij de omzet en winst sterk afhankelijk zijn van omstandigheden in de sector. Een voorbeeld van zo’n bedrijf is Nucor, een producent van staal.
In 2021 liepen de staalprijzen enorm op, Nucor profiteerde hiervan en maakte in dat jaar 10 keer zoveel winst als het jaar ervoor. De winst van Nucor is dus sterk cyclisch als gevolg van de staalprijzen.
Cyclische bedrijven wil je het liefste kopen op het dieptepunt van de cyclus, als de fundamenten er slecht uitzien. Daarnaast wil je verkopen op het hoogtepunt van de cyclus. Uiteraard is dit niet eenvoudig te timen.
5 – Turnarounds. Dit zijn bedrijven waar het erg slecht gaat, bedrijven die bijvoorbeeld mogelijk failliet gaan. Je kan zo’n bedrijf kopen met de gedachte dat het bedrijf er wel weer bovenop zal komen.
Hou wel de volgende quote van Warren Buffett in gedachten als je investeert in dergelijke bedrijven: “Turnarounds seldom turn.” Dergelijke bedrijven kan je verkopen als de fundamenten er weer goed uitzien, de koers zal dan een stuk hoger staan.
Wat betreft spreiding kan je er uiteraard ook voor kiezen om een bepaald percentage cash aan te houden, dit verlaagt uiteraard je risico op een forse daling van je totale portfolio.
Toch laat de wetenschap zien dat het doorgaans niet loont om veel cash aan te houden, aandelen stijgen immers over het algemeen. Rowan geeft in zijn boek aan dat hij altijd tussen de 80 en 100 procent belegd probeert te zijn.
Ik ben het ermee eens dat het onafhankelijk van het beursklimaat verstandig is om volledig of bijna volledig belegd te zijn. Wachten op een crash loont vaak niet.
Vond je dit een interessante post? Dan is mijn gratis Telegram-groep of Discord-server misschien iets voor jou! Hier deel ik dagelijks content met betrekking tot investeren, mindset en financiën. Klik hier om een kijkje te nemen!
Comments